Bunul-simţ şi civilizaţia au scuipat maneaua din viaţa marilor oraşe. În Bucureşti, atîta timp cît te ţii departe de zone rău-famate (Ferentari, Rahova, Regie), maneaua rămîne o amintire tristă. În zonele din capitală în care locuitorii au apă caldă curentă, interfon şi cîini pe care-i ţin în casă (nu afară, în lanţ), ritmurile orientalo-ţigăneşti nu se mai aud. Nici în presă nu se mai vorbeşte despre manele. Nici măcar pe bloguri. Sînt ignorate, aşa cum merită orice formă de subcultură.
Însă această marginalizare a manelei a creat un fenomen social interesant: ca orice specie ameninţată cu dispariţia totală, manelistul se luptă pentru viaţa lui. Simte persecuţia şi face din manea o formă de protest. Aflată în agonie, maneaua tinde să devină un strigăt din mahala. Proştii încep să folosească maneaua ostentativ, din spirit de frondă. Dacă aţi mers vreodată cu tramvaiul 32, ştiţi ce vreau să spun: imposibil să nu daţi peste unul sau mai mulţi deţinători de telefoane mobile care să vă oblige să ascultaţi o manea dată la maxim. Deseori, DJ-ul de ocazie e acompaniat de cîţiva prieteni percuţionişti care bat ritmul melodiei cu palmele, în scaune sau în geamuri. Alţii, posesorii de maşini, deschid geamurile merţanelor larg şi trimit maneaua la atac, un atac disperat îndreptat spre redutele bunului-simţ şi gust. (Apropo, aţi auzit vreodată pe cineva ascultînd muzică bună la maxim în maşină?) Cînd ajung acasă, maneliştii îşi continuă lupta împotriva societăţii care îi refuză: dau iar manelele la maxim, de data asta la boxe mai sănătoase. Să ştie vecinii că ei sînt manelişti şi se mîndresc cu asta. Să ştie că maneaua moare, dar nu se predă.
Sigur, fenomenul de marginalizare a manelei nu se petrece şi la ţară, spre exemplu în oraşul meu natal – Motru. O, da, la Motru maneaua e încă la ea acasă. Oarecum explicabil, din moment ce trebuie să fii tîmpit să ai sub 30 de ani şi să nu fi plecat deja de-acolo, iar tîmpiţii rămaşi ascultă ce vor. Din păcate, mulţi din cei care pleacă, totuşi, din văgăune de astea se duc la oraş, atraşi de mirajul puhoaielor de cei ca ei adunaţi într-un loc – la mall. Merg la Bucureşti, de exemplu, unde îngroaşă rîndurile revoluţionarilor manelişti şi încearcă să se lupte pentru dreptul lor de a asculta ce vor. Toleranţa e în general un lucru bun. Ei bine, nu şi de data asta. Ne pare rău, băieţi, dar o să muriţi. Şi cînd, în deşertul muzicii normale, veţi avea nevoie de un refren de manea ca de o picătură de apă în mijlocul Saharei, nimeni nu o să vi-l dea. Şi uite-aşa, vă veţi cînta singuri maneaua de lebădă.
martie 15, 2009 at 00:06
pai mie-mi place maneaua.
si dansul. daaansul din buric.
cat despre rock, baaai frazzii mei io nu’nzzeleg nimic. 😦
martie 15, 2009 at 14:18
Stiu ca e la moda sa zici ca maneaua e de porc,da’ te rog frumos zi si mie ce intelegi tu prin muzica buna si muzica proasta.
martie 15, 2009 at 14:19
Regia e rau famata!??? E un campus studentesc, gasesti oameni din toate colturile tarii nu numai din Motru. Nu toti au parinti si unchi cititi, inteligenti care sa-i indrume in viata, sa le arate calea buna, sa le arate drumul spre heaven.
Fiecare are dreptul sa asculte ce-i place.
martie 15, 2009 at 14:34
Nu te bucura ca dispar manelele, atita timp cit nu dispare subcultura care le-a dat sens. Pt. c-o sa apara in loc cine stie ce alt mutant muzical, vreo aberatie de genul hip-hop-ului tiganesc, sau mai stiu io ce. Eu cred ca tiganii au ramas/au fost uitati undeva la jumatatea drumului dintre traditia proprie si civilizatia (vorba vine!) noastra. Si trebuie ajutati sa se stabilizeze undeva. In sensul cel mai bun, nu cum ii „stabilizase” Antonescu, pe la Bug.
martie 15, 2009 at 14:52
@Alin: parerea ta nu conteaza. Mersi.
martie 15, 2009 at 14:55
@dihania: nu e vorba de ce inteleg eu prin muzica buna si nici nu e treaba ta. Iti pot spune insa cu maxima acuratete care e muzica proasta.
martie 15, 2009 at 15:01
@Mantzy: de ce nu conteaza?
martie 15, 2009 at 17:00
@Mantzy:Credeam ca ai sa spui ca nu stiu ce gen de muzica electronica sau nu stiu ce rockareala ar fii o muzica mai buna decat maneaua.Toate’s la fel, sunete, pe unii ii incanta, unora le provoaca greturi, diaree.Ai dreptate punti-as coaele pe spate, cand ai spus ca nu e treaba mea.Ai dreptate !
martie 15, 2009 at 18:47
un articol bun … in fine, nu de asta am dat „comment”, am observat ca manelistii de fiecare data cand sunt „atacati” ii arata cu degetul pe rockeri sau „houseri”
Manelistilor !!! voi nu stiti ce e ala rock in primul rand si de cate tipuri este ?!
In al doilea rand nu poti compara rock-ul cu maneaua!
Muzica rock e mult superiora si facuta de persoane ce au studii spre deosebire de maneaua voastra.
Muzica electronica… putini manelisti inteleg acest gen de muzica datorita faptului ca nu-i la fel de comercial precum maneaua. Nu asociati drogurile si datul din cap cu muzica electronica.
Maneaua in schimb poate fi asociata cu datul din buric care e caracterstic fetelor usuratice. Nu mai scriu mai departe ca obosim manelistii sa descifreze ce am scris aici.
martie 15, 2009 at 19:07
Na, ba, ce raspunsuri sictirite dai. Te-a intrebat omul ce intelegi tu prin muzica buna si tu i-ai dat cu insecticid in nas. Cat despre articol, maneaua traieste si prospera inca in provincie.
Din plin.
martie 15, 2009 at 19:19
Am pierdut 5 minute din viata sa iti citesc randurile de o inteligenta debordanta! Si inca un minut sa scriu un comentariu! Ai obtinut destul, acum du-te si abordeaza problema altfel, sau esti un manelist undercover care trebuie sa aduca in discutie maneaua, indiferent sub ce forma???
martie 15, 2009 at 20:06
da,da, la motru, buzau, braila si galati am auzit ca e mainstream abia acu 😀
martie 15, 2009 at 22:55
he he … bine ar fi sa scapam de manelele astea dar nu prea cred! La Tv manelele sunt in prime time pe Kanal D unde Bahmu – pinguinul atomic – cheama toti manelistii din lume sa ii cante tanga tanga … asa ca fara numar baieti, fara numar cocalarilor… bafta
martie 16, 2009 at 00:16
n-ati prea fost pe la nunti cu chiuituri si n-ati incins sarbe, mai baieti?
luati fratilor si ascultati
si va bucurati
si maneaua laudati ;))
martie 16, 2009 at 01:21
acum ca tot veni vorba:vrei sa te casatoresti cu mine?
p.s.sunt blonda, am sani sferici mari si tari,parol!
martie 16, 2009 at 01:27
Teic it izi, don’şoară, că n-ai îndeplinit decît primele două condiţii. Completează în continuare formularul:
1. Care-i diferenţa dintre clor şi înălbitor?
2. Cum se prepară crema de zahăr ars?
3. Înghiţi?
martie 16, 2009 at 07:29
Bine scris articolul. Poate te ajut un pic.
Mai intai: muzica buna si muzica proasta. E bine sa incepem cu extremele. Beethoven versus ‘DJ House’ (pe asta din urma l-am inventat eu, dar cred ca e posibil sa si existe). Are cineva ‘manelist’ idee de ce inseamna ani buni de studiat muzica? Numai contrapunctul predat de Nadia Boulanger la Paris pe vremea lui Enescu iti lua vreo doi ani, asta dupa ani buni de lectii de muzica si dupa – obligatoriu – Conservator. Stie cineva ca un ton e impartit in noua intervale (commas), astfel ca un do diez nu e totuna cu un re bemol? Ca e o arta sa acordezi un pian ‘bine temperat’, astfel incat sa sune bine in toate gamele? Dar asta e deja prea academic. Lautarii se scot insa prin ureche si prin simtul instrumentului. Nu si manelistii sau cei cu muzica house. Ajunge sa iei o chinezarie electronica: iti face practic tot, ritm, acompaniament, procesare de sunet. Toate vor sfarsi prin a semana. Jazz-ul e ceva aparte: daca vezi scris un acord de chitara la un jazzist iti incolacesti degetele pe grif. Rock-ul e media perfecta. Nu-l poti face lautareste: iti trebuie deopotriva studiu, dexteritate, competente tehnice si hardware electronic, cu infinite nuante. Poti munci ani de zile la un sound pe care il vrei al tau (dau cateva exemple, la ceea ce ma pricep: Brian May, Ritchie Blackmore, Eddie Van Halen, dar lista e lunga). Dar muzica trebuie sa stii. Nu neaparat pana la a citi o partitura – merge si cu tablaturi. Dar o modulatie ramane o modulatie si o transpozitie, o transpozitie. Exista si trupe care nu stiu decat mi minor/sol major, dar nu constituie regula. Muzica e intotdeauna personalizata. Nu e chchi-chchi-chia…
Apoi textul… Poti asculta cu placere/amuzament BUG Mafia sau Parazitzii, ca de muzica nu poate fi vorba. Dar sa asculti agramatisme flagrante, tanguieli libinoase, smecherii dezacordate, tziganeli neaose, toate dupa acelasi tipic, e prea mult pentru mine. Am momente cand ma uit numai ca sa ma enervez auzind si vazand atata prostie si prost gust la un loc, basca tupeu. Maneaua e un pericol cultural.
Regards,
Felix
http://amalgammax.wordpress.com
martie 16, 2009 at 09:03
@mara: exemplul din linku’ ala e din alt film. Aia NU e manea, e muzica traditionala tiganeasca/lautareasca si e foaarte misto! De altfel, tiganii muzicanti din Zece Prajini se simt jigniti cind sint numiti manelisti. Ei se considera (si sint!) LAUTARI.
martie 16, 2009 at 13:57
Ia nu mai veniti ma cu texte de-astea ca rock-ul se studiaza in scoli, ca e o arta sa acordezi un pian, etc. Si maneaua se studiaza in scoli. Am invatat io la facultate despre manea. La semiotica. La capitolul Kitsch. 🙂
Serios vorbind acuma, io sunt… manelofob (am inventat cuvantul asta ca nu gaseam altul care sa defineasca atitudinea mea fata de manele). Mi-am cheltuit timp si bani proprii participand la actiuni clandestine publice anti-manele; stiti voi, manifeste, afise lipite pe cosuri de gunoi cu „Introduceti CD-ul cu manele”, etc. Si nu vorbesc in necunostinta de cauza cand zic ca manele sunt naspa. De unde a ajuns un gen pseudo-muzical cu nume turcesc, ritmuri sarbesti si cantat de tigani sa fie reprezentativ pentru clasa de mijloc romaneasca, nu stiu. Eu, oricum, am ajuns sa ignor manelele si manelistii. A fost la inceput un fel de resemnare. Apoi am observat ca si altii fac la fel si ca tocmai asta aduce moartea manelei: ignorarea ei totala. Problema-i alta, adica exact aia care a zis-o daddy cool: dispare una si apare alta. Au inceput sa dispara manelele dar a aparut minimal-ul. Nu-i la fel de rau, da-i tot zgomot.
martie 17, 2009 at 01:04
Am auzit pe langa gar ape unul cu o masina destul de mare (am uitat ce era), cu muzica la maxim. Ma pregateam de un scrasnit din dinti cand am auzit ca era Phoenix – Vremuri.
Ca in reclama la CEC: Hai ca se poate!
martie 17, 2009 at 10:22
nu ras la textu asta = de cacat. parca erai aici sa ne faci sa radem, sau asta era radu? plm. am zambit putin cand am vazut cat s-a strofocat autistu ala cu nume politic gen sa scrie un coment de 2 ore ca sa copuleze cu articolu gen.
martie 17, 2009 at 15:44
Tzzz…nu credeam ca umilul meu comentariu sa iste propuneri din-astea irefutabile gen cereri de futai gen
@daddy cool da, stiu ca e vb de muzica lautareasca si nu manele.dar tocmai d-aia am ales de la Fanfara Ciocarlia un cantec intitulat “Maneau cu Voca”.
in definitiv ce e maneau?conform dex:cantec tiganesc.Fanfara ciocarlia nu e un grup de rromi lautari care tocmai asta fac?respectiv isi canta muzica traditionala? de acord, maneau in romania de azi e preponderent cantata de niste laute stricate pe nume-adi copilu minune, gutza, etc.si din ceea ce era-cantece populare specifice unei etnii a devenit o chestie oribil de kitschoasa.parerea mea e ca aici este buba-nu neaparat maneau ca gen muzical e o problema, asa cum nici hip-hopul, rapul nu sunt naspa “per se”.adicalea poate cineva sa ma lamureasca de ce e mai ok “50 cent” pe care il asculta tot poporu in america fata de adi minune de la noi?ca mie mi se pare ca e aceeasi ciorba.
Ce vreau eu sa spun e ca muzica tiganeasca (in speta manelele)ca si muzica negrilor (that is hip-hopul, rapul) nu erau niste poluari fonice initial.Erau niste forme de muzica populara-ok, nu muzica simfonica.Dar sincer de ce trebuie sa asculta toata lumea muzica culta?nu e nevoie fratilor.cum nu vad de ce trebuie tot poporu sa citeasca(ignorati-l pe pedagogu de Chirila).Adicalea ce ar intelege pulalaii de se plimba desculti prin noroi pe la cogealac daca le-ai da pink floyd cu “we don’t need no education”?ce-ar zice?!! Va spun eu-Asa e bre.De cand incerc sa-i explic io asta lu don diriginte?pai io vreau sa ma fac muci in fiecare zi si sa merg seara la “sex clubul” de la sosea.
Asa ca eu consider ca e nevoie de muzica, literatura populara, cultura pt mase.Si asta mai ales pt intelectuali, ca alfel risca sa devina niste pedanti nesuferiti.Eu sincer iubesc sa dansez desculta in serile cu muzica tiganeasca, imbracata in fuste largi si haine cusute cu monezi, sau sa incing sarbe pe la nuntile de machedoni autentici.Formele de cultura populara iti dau un sentiment al normalitatii.
Asadar nu maneau consider ca e nociva, ci in general produsele comerciale, gandite de unii care vor doar sa se imbogateasca printr-o imitatie proasta, care pastreaza efectul(dans de petrecere, atmosfera de voie buna) dar modifica radical produsul/that is cauza efectului.vezi bibelourile de sec XVIII din Rusia vs alea de le gaseai prin ’92 prin mazinele noastre printre rafturile cu sapun Fa si ligheane de plastic.(Pt o lectura savuroasa despre kitsch vs cultura de masa are jupanu umberto eco un hrisov “apocaliptici si integrati”)
martie 17, 2009 at 17:31
Vesela ca o Mihaela Radulescu care nu a semnat vreun contract prenuptial, te anunt ca nici macar in Ferentari nu se mai asculta manele. Cel putin, nu pe strada mea.
martie 17, 2009 at 22:21
@mara: 1)Nu ma gindisem, dar intr-adevar, in oceanul asta de frivolitate un futai sanatos chiar pare o optiune de bun-simt. Poate chiar singura. 2)N-am vrut decit sa-ti reamintesc ca-n propozitie era vorba de ceea ce numeste ACUM manea, si nu de maneaua autentica ca gen folcloric. 3)Tre’ sa ascultam/mincam/citim/privim chestii BUNE pt. ca suntem (devenim) ceea ce ascultam/mincam/citim/privim. Si, in sfirsit, 4)Cultura pop e super-OK tocmai pt. ca se bazeaza pe traditii, si nu e cazul lui gutza&comp. Da’ io zic sa n-o dam pe antropologie… 😉
martie 17, 2009 at 22:26
Bravo, daddy, dupa miile de teorii inutile cu care ai parazitat internetul, ai dat si tu una buna 😀 Asta cu „esti ceea ce asculti/citesti”. Explica-i tu lu’ Alin acuma ce e el daca asculta manele (ca asa vrea, nu zic) 😛
martie 17, 2009 at 23:57
@mara: pune si tu o virgula mentala intre „autentica” si „ca”, scuze. 😀
martie 18, 2009 at 14:47
@mantzy: bai omule, eu ascult 1 – 2 melodii aparute acum 10 – 11 ani, melodii ale caror versuri sunt preluate din muzica populara , muzica lautareasca, melodii care au taraf-ul traditional in „spate”, melodii pe care le ascult 2-3 ori pe an, melodii pe care o sa continui sa le ascult. Prea te repezi sa-ti spui, sa-ti faci o parerea despre un om , despre un amic, prieten cum vrei tu sa ma consideri.
mie imi place Michael Jackson, chestia asta ma face pedofil ?
martie 18, 2009 at 14:52
@Daddy cool : „Cultura pop e super-OK tocmai pt. ca se bazeaza pe traditii” – poti sa-mi dai si mie un exemplu?
martie 18, 2009 at 14:56
Bine, Aline, daca ma provoci, o sa le povestesc oamenilor despre ultima ta seara de manele cu prietenii, in care ati ascultat ceva mai mult de cateva melodii timp de cateva ore si in care tu, impresionat pana aproape de lacrimi de-o melodie a lui Guta, ai declarat: „Asta se pisa pe Beatles, ba!”. Am relatat corect? 😀
martie 18, 2009 at 15:06
ce sa spun , a fost o seara frumoasa , o seara cu distractie maxima, o seara in care colegii tai de apartament, prietenii tai, s-au dezlantuit , s-au distrat pe manele si eu m-am distrat cu ei .O seara care nu o s-o uit prea curand , si adevarat cum zici, am zis ca Adrian se pisa pe Beatles.
Dar tu chiar crezi c-am spus-o cu adevarata credinta!??
Aceasta afirmatie facuta de mine a venit ca raspuns la modul cum tu iti tratezi prietenii: cu superioritate , cu o aronganta iesita din comun cu un puternic aer de basinos.
Asa ca daca tu crezi ca eu am afirmat cu buna credinta ca „Adrian se pisa pe Beatles” insemana ca problema e la tine nu la mine, eu ma cunosc destul de bine si stiu de ce sunt in stare .
Revino-ti ca noi , prietenii tai , te iubim si te adoram !
martie 18, 2009 at 15:08
Eu n-am prieteni manelisti.
martie 18, 2009 at 15:15
adica tu iti conditionezi muzical prieteniile? ala e prieten cu mine ca asculta Beatles, ala nu e prieten cu mine ca asculta Petrica Matu Stoian, ala e prieten cu mine ca asculta Johnny Cash
, ala nu e prieten cu mine pentru ca asculta Adrian sau Guta.
Ce fel de om esti, ma?
martie 18, 2009 at 15:16
Un om care n-are prieteni manelisti. 😀
martie 18, 2009 at 15:32
Eu cred ca ai multi prieteni manelisti dar nu stii tu de situatia lor muzicala, daca ma gandesc bine toti prietenii tai sunt manelisti, si tu esti un manelist odata ce ai abordat subiectul pe blog.
martie 18, 2009 at 16:00
http://www.trilulilu.ro/RA70R/d469e03ccd9b9f : mantzy e ala micu’, fara ochelari. :))
martie 19, 2009 at 09:27
Poti tolera la unii prieteni faptul ca asculta manele la vreun chef, dar asta nu ii face ‘manelisti’. Manelistul e mai intai ‘marocanul’ care le canta (oare nu va izbeste faptul ca – in afara de ala cu ochi de bleg, care se da stomatolog, desi cred ca n-are decat un liceu de cartier – toti sunt tigani?)
Apoi, manelistul e ala care nu asculta muzica, ci se revendica de la o categorie de text agramat, tuns, cu ‘prietenii, dusmanii, femeile si banii’ etc. – de iti vine toata scarba. Toti burtosi, urati, prosti. Toti.
martie 30, 2009 at 14:33
observ ca uni dintre voi stati foarte prost la capitolul cultura muzicala si ma refer nu la cat de multa muzica ai ascultat cu la cat de bine ai inteles mesajul melodie pe care o asculti.
am ascultat de la betovan si mitzard (fack them nus cum se scrie corect numele lor dracu sa ii pieptene) si nu am nimic in potriva ei e foarte ok am trecut la populara si usoara si nici asta nu mi se pare deloc rea aceeasi poveste si cu mzica tiganeasca, lautareasca si de petrecere.
nu sunt fan al genurilor de muzica mentionate mai sus dar nu am nimic inpotriva lor, personal sunt cu hip hop heavy metal si pank.
legat de manele daca s-ar putea numi muzica as trece-o in lista de mai sus DAR uite cateva motive pt care nu consider maneaua muzica:
-muzica e facuta sa transmita un mesaj nu e exclusiv comerciala
-muzica reprezinta ceva original o creatie proprie a formatiei respective
hai sa zicem ca ma opresc aici apai oameni buni unde atata originalitate in manea pt ca ei au copiat ritmuri orientale si tiganesti tiganesti au pastrat ritmul si masura unor melodii bune(chiar si cele indiene) si au pus niste versuri si au un puternic grup de dansatoare in spate cat mai sumar inbracate iar legat de mesaj hmm hai sa vedem de ce ai vrea sa iti pastrezi dusmani in viata ca sa se fotice ca esti tu al dracu pt ca se vor aduna suficient de multi cei mici si blegi cat sa te puna jos e ceva ce toti regi fanarioti stiau …..
ps nu comentati povesti despre heavy metal ca nu are mesaj si destea ca am o singura melodie pt voi : disturbed land of confusion
si inca ceva maneaua nu moare dintr-un motiv simplu e o muzica strict comerciala si au o armata de oameni in spate care se asigura ce ramane asa …
aprilie 2, 2009 at 06:31
sa ma pish pe articolul asta, pe autorul lui si pe familia lui, pe rockerii si houserii care l-au citit cu zambetul pe buze si nu in cele din urma pe familiile lor…deci, domnule autor, afla ca desi ai stat cu dictionarul langa tine, cautand cuvinte „alese” cand ai scris acest articol, still unii isi baga pula in el si implicit in tine…deja cunoastem cu totii genul tau: un emo ekeletic, care isi petrece tot timpul in casa, nefiind bagat in seama de nimeni, cu crema anti-coshuri la indemana si cu mana ostenita de laba, dar care crede ca are dreptul sa arunce cu noroi in altii si sa isi dea cu parerea despre orice. Ei bine, afla de la mine ca genul tau de om nu are niciun drept…sunteti egali cu acei caini maidanezi de care toata lumea se fereste si se scarbeshte. Desi voi nu vedeti lucrul asta, vi-l spunem noi…si crede-ma, nu va mintim. Chiar asa sunteti!
aprilie 2, 2009 at 07:55
He-he, te-a mincat in cur sa-i zgindaresti, uite ce viguros da asta din picioare! 😀 Lasa-i dracu’ sa dispara incet, in tenebrele inculturii lor. Nu stii ca zgaibele nu trebuie rupte?!
mai 7, 2009 at 11:55
cine se aseamana se aduna,maneaua e ascultata de scursura societatii:taranoii de oras,tiganii si analfabetii
mai 28, 2009 at 21:46
la zonele rău famate trebuia trecută și Tei 🙂
și acolo e de actualitate, din păcate!
august 9, 2009 at 20:51
Io-te ca citind pe aici, am remarcat o intrebare: „adica tu iti conditionezi muzical prieteniile?”
Dupa o scurta si deloc anevoioasa introspectie, am constatat ca da, si eu asa fac. Nu as putea socializa cu manelisti, oricat de buni, blanzi, prieteni adevarati ar fi…Nu poti fi prieten cu o persoana ale carei gusturi iti provoaca scarba…
iunie 10, 2010 at 13:28
muzica buna si muzica proasta… hmmmm. baieti, va scapa ceva important… nu muzica este problema, este un simplu aspect al ei si nimic mai mult.
Mantzy, buna constatare, dar nu poti fi mai departe de adevar, din pacate.
oricum, pace voua !