Taică-miu, maică-mea, unchi-miu, văru-miu de-al treilea, fostele prietene, Dumnezeu și, rareori, conștiința mă tot fut la cap să-mi iau licența. Ei nu înțeleg. Să nu-mi iau licența la FJSC a fost și este unul dintre marile mele gesturi de rebeliune. Ba mai mult, chiar am vrut să demonstrez ceva cu asta! Mi-am luat toate examenele la timpul lor, fără să mă strofoc prea tare. Am avut doar două restanțe în patru ani de facultate, și alea pentru că așa am vrut eu. În primul semestru din anul patru lucram la Cațavencu și Hotnews. Am și uitat că după ce termin școala mai am un examen de dat. Pentru ce? În al doilea an la Cațavencu un coleg m-a întrebat: ”Ce-ai terminat tu, Politehnica?”.

Nu am fost niciodată la un interviu de angajare și, în cele șase locuri în care am lucrat pînă acum, nu m-a întrebat nimeni dacă sînt licențiat. Sigur, asta nu demonstrează nimic. Am avut eu noroc și nu mi-a trebuit licența, vor spune semidocții care se strofoacă să și-o ia. Faptul că ei sînt proști nu exclude varianta în care au dreptate. Ok, e posibil.

Și totuși, toți cei care mă bat la cap să-mi iau licența (inclusiv aceia care au luat-o deja) îmi spun că trebuie s-o iau așa, mai mult de formă, pentru că e floare la ureche. Un mizilic, o plimbare în parc, un exercițiu minor de voință. Citesc patru cărți, mă duc la examen și gata, e ca și luată. OK, și atunci, dacă toată lumea știe asta, de ce pula mea mai trebuie să ia cineva licența? Mai există vreun angajator care crede că acea hîrtie spune ceva despre cel al cărui nume stă scris pe ea? Dragi patroni, nu vreau să fiu Jerry-faching-Maguire aici, dar e o chestie care se obține după o săptămînă de toceala. Sîntem în România, reveniți-vă. Absolut orice cretin e licențiat în două-trei chestii. Unii, mai bogați, au și doctorate.

Și mai e teoria aia cu ”da, mă, știu că ai dreptate, dar o dau doar așa, ca să nu mi se pară că am fost degeaba la facultate”. Da, mă, bravo. Ești boss. E ca și cînd ai sta patru ani cu o tipă extrem de urîtă și de proastă și, la sfîrșitul acestor patru ani, ai lua-o de nevastă doar așa, ca să nu te simți vinovat c-ai pierdut patru ani cu o asemenea catastrofă.